Antwerp stuit op problemen voor vernieuwing Bosuil

1
Bosuilstadion Ghelamco nieuwe tribune plannen

Het dossier rond het vernieuwde Bosuilstadion zit nog altijd in de opstartfase. Antwerp hoopte eind 2018 al de eerste vergunningen te kunnen aanvragen, maar door enkele problemen is dat nog steeds niet gebeurd.

Een gesloten kuip met plaats voor tussen de 23.000 en 27.000 toeschouwers: dat waren de plannen voor de Bosuil die Paul Gheysens eind september voorstelde.

“We proberen het in 2019 te realiseren. Dat hangt ook af van vergunningen. We hebben ons huiswerk gedaan, maar toch kan er altijd nog iets mislopen”, zei de ambitieuze eigenaar van Royal Antwerp FC op die persconferentie. Het zouden uiteindelijk profetische woorden blijken, want volgens Het Nieuwsblad zijn er vijf maanden later nog geen vergunningen aangevraagd.

Mobiliteit rond Bosuil

Een eerste probleem gaat over de mobiliteit rond het nieuwe Bosuilstadion. Omdat de Bosuil 2.0 ongeveer dubbel zoveel toeschouwers moet kunnen ontvangen dan nu het geval is, moet de infrastructuur rond het stadion aangepast worden.

Paul Gheysens wil daarvoor graag twee nieuwe wegen en parkings aanleggen rond het Bosuilstadion. Die zouden echter dwars door de Bremweide moeten lopen en daar knelt het schoentje. De politiek verzet zich momenteel omdat dat groengebied is.

“Cruciaal onderdeel van project”

“Voor de mobiliteitskwestie moeten we inderdaad een oplossing vinden, want dat wordt een cruciaal onderdeel voor heel dit project”, legt Philip Neyt, bestuurder van Ghelamco, uit in Het Nieuwsblad. “Het klopt ook dat de concrete invulling overleg en tijd kost, maar die is ondertussen gerijpt.”

“Het moet ook samengaan met de sportieve evolutie. Eerst play-off 1 halen en dan verdere stappen zetten, dat gaat hand in hand. We mogen niet overhaast te werk gaan. Maar ik weet dat we ons een deadline hebben opgelegd. We gaan al het nodige doen om die te halen”, gaat hij verder.

Grondeigenaar Mintjens

Een ander probleem heeft betrekking op grondeigenaar Mintjens. Door een recht van opstal mag RAFC op de Bosuil voetballen, maar de zakelijke rechten op de infrastructuur blijven eigendom van de familie Mintjens.

Daardoor kan Antwerp niets afbreken zonder hun toestemming. Mintjens wil betrokken worden bij het project van de vernieuwde Bosuil én wil dat alle bestaande contracten nageleefd worden. “Over het dispuut met Mintjens kan ik geen commentaar geven, want ik ben daar niet van op de hoogte”, zegt Philip Neyts daarover.

1 REACTIE

  1. Je kunt perfect twee wegen aan leggen door de groene zone.
    als je slim zijt dan gebruik je ze alleen op wetstrijddagen.
    de wegen worden één richtingsverkeer.
    Drie uur voor de wetstrijden richting het stadion en drie uur na de wetstrijd naar de andere richtingen.
    Met verkeersborden die automatic verspringen moet dat toch mogelijk zijn.
    De rest van de dagen worden ze met een slagboom of hek afgesloten.
    Voor het stadion maak je een ondergrondse parking die betaal baar is voor de voetbalsupporters.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Reageer hier!
Geef hier je naam in